Cugetari

Sentimentul de singuratate

Oamenii experimenteaza singuratatea in diferite moduri si o resimt diferit, in functie de nivelul nevoilor lor pentru intimitate sociala si atasament. O persoana se poate simti singura chiar daca este inconjurata de prieteni sau partener, asa cum se poate simti bine si fara partener.

Jefferey Joung diferentiaza trei tipuri de singuratate: – o singuratate tranzitorie, care dureaza cateva minute sau ore si care de cele mai multe ori nu este serioasa; – o singuratate situationala, cauzata de un eveniment specific (divort, moarte, mutarea intr-o alta zona geografica) care poate duce pana la un an; – o singuratate cronica, specifica persoanelor cu dificultati in realizarea contactelor sociale si stabilirea relatiilor intime, avand o durata de peste doi ani.

Singuratatea este sentimentul care nu tine cont de varsta atunci cand ne invadeaza – toti suntem vulnerabili in fata ei. Ceea ce trebuie sa realizam este ca singuratatea nu este mai mult decat un sentiment care apare atunci cand simtim ca nu ne integram in societate, ca anumite evenimente nu mai capata semnificatie, ca nu suntem acceptati asa cum suntem.

Ai spus vreodata “Sunt singura”, “Sunt trista”, “Sunt suparata”. Cuvintele pe care le folosim, gandurile care ne trec prin minte ne incatuseaza sau ne elibereaza. Folosesti cuvinte pentru a iti crea o stare. Acea stare nu va disparea daca nu doresti sa te schimbi. Esti ceea ce gandesti despre tine ca esti si simti ceea ce mintea ta iti comanda sa simti. Daca vrei o schimbare, trebuie sa iti doresti acest lucru, trebuie sa vrei sa te schimbi. Nu astepta ca altcineva sa deschida usa pentru tine. Ne convine sa primim mila celorlalti, sa parem neajutorati … pentru ca este comod. Dar deciziile despre viata ta nu pot fi luate de altii. Nu lasa ca singuratatea sa se transforme in anxietate si depresie. Nu lasa sentimentele sa te controleze pe tine. Nu incerca sa te ascunzi in spatele muncii. Nu te ajuta.

Daca te simti singura, trebuie sa te hotarasti sa faci ceva in acest sens. Dar ce? Incepe prin a intelege o lege simpla care ne guverneaza viata „Ofera celorlalti ceea ce tu vrei sa primesti.” De asemenea, „nu le da altora ceea ce tu nu vrei sa primesti”. Daca esti singura, ganseste-te la cei din jurul tau care se simt singuri si au nevoie de ajutor. Intinde-le o mana de ajutor. Ajuta un prieten, un vecin, un coleg de la serviciu, inscrie-te ca voluntar la un ONG…sunt multe optiuni.

Mai tineti minte legile pe care v-am spus sa le invatati? Iata cum se aplica ele in aceste contexte: devenind prieten, vei avea prieten; asigurand suport, vei avea suport; vindecand singuratatea altora, te-ai vindecat pe tine.